×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - 2 تیر - 1397  
true
false

مجله اینترنتی دیس لاو:

پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

برترین مجله اینترنتی ایران
مجله زندگی ایده آل: مسابقات جام‌جهانی فرصت خوبی است تا با دوستان یا افراد خانواده دور هم جمع شوید، ۹۰ دقیقه خوش بگذرانید و هیجانات دسته‌جمعی را تجربه کنید. اگر قرار است در خانه خودتان میزبان تماشای مسابقات باشید، باید برای خرید تنقلات تدارک ببینید. پفک و چیپس خوراکی‌های رایجی هستند که شاید به خریدشان فکر کنید اما به‌طور حتم مضرات‌شان کم‌وبیش به گوش‌تان خورده است. با این وجود مهم‌ترین خطرات آنها را بار دیگر به شما می‌گوییم و به جای این تنقلات مضر، چند پیشنهاد سالم را معرفی می‌کنیم تا همراه با تماشای این مسابقات هیجان‌انگیز، مواد غذایی سالم‌تری را به بدن‌تان برسانید و از غذاهای کم‌ارزش فاصله بگیرید. 
چیپس
ازجمله خوراکی‌های پرطرفدار است که در دورهمی‌های فوتبالی محبوبیت زیادی دارد. این‌طور مواقع بسته‌های چیپس زود خالی می‌شوند. با این وجود بهتر است بدانید که چیپس‌های ترد و وسوسه‌انگیز یکی از مضرترین میان‌وعد‌ه‌هایی هستند که در بازی‌های جام‌جهانی مهمان خانه‌های شما می‌شوند. چیپس‌ها ارزان هستند، به سادگی می‌توانید آنها را بخرید و دوستان و افراد خانواده را خوشحال کنید، اما نمی‌ارزد که به خاطر آنها سلامت‌تان را به خطر بیندازید. در صورتی‌که به ندرت یک مشت چیپس می‌خورید این موضوع چندان نگران‌کننده نیست اما اوضاع وقتی نگران‌کننده می‌شود که به بهانه تماشای بازی‌ها هر روز خودتان را به یک بسته چیپس مهمان کنید.

فوتبـال با تنقلات اضـافه

افزایش وزن: چیپس‌های مختلف چربی و کالری زیادی دارند که این موضوع سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود. براساس تحقیقی که در مجله پزشکی انگلستان به چاپ رسید، معلوم شد مصرف روزانه ۳۰ گرم چیپس سبب می‌شود که هر ۴سال به‌طور متوسط یک کیلوگرم به وزن‌تان افزوده شود. این را هم بدانید که افزایش وزن ناشی از مصرف چیپس نسبت به سایر خوراکی‌ها مانند انواع شیرینی، گوشت قرمز و… سریع‌تر اتفاق می‌افتد. چاقی و اضافه‌وزن خطر بروز دیابت، بیماری قلبی و بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

غذای کم‌ارزش: وقتی بخشی از رژیم غذایی‌تان را با چیپس پر می‌کنید، فضایی برای دریافت عناصر غذایی باقی نمی‌ماند. در نتیجه ممکن است دچار کمبود ویتامین شوید. 
چیپس‌ها از لحاظ داشتن ویتامین و مواد معدنی، رتبه بسیار پایینی دارند.

بالا رفتن فشارخون: شاید تماشای بعضی از بازی‌های جام‌جهانی فشارخون شما را تاحدودی دچار نوسان کند اما نمک موجود در چیپس‌ها یک خطر جدی برای شماست و سلامت سیستم قلب و عروق را تهدید می‌کند. 

افزایش کلسترول: مصرف زیاد چیپس سطح کلسترول خون شما را بالا می‌برد. بیشتر چیپس‌ها در روغن فراوان سرخ می‌شوند و در این فرایند چربی‌های ترانس خطرناک چیپس‌های زرد خوشمزه را همراهی می‌کنند. 

انتخاب سالم‌تر: سیب‌زمینی پخته یا چیپس‌های ترتیلا با داشتن کالری کمتر، انتخاب‌های سالم‌تری هستند، ضمن اینکه سطح نمک آنها پایین و قابل کنترل است. چوب شورهایی که آرد کامل گندم دارند، پاپ کورن و چیپس‌های میوه هم گزینه‌های سالم دیگری هستند که می‌توانید به جای چیپس‌های سیب‌زمینی آنها را به میز تنقلات جام‌جهانی راه دهید.

چوب شور
چوب شور نسبت به چیپس و پفک سالم‌تر است. این بار وقتی چوب شور‌ها را دست‌تان می‌گیرید به این فکر کنید که دارای فیبر، روی و فولات هستند. البته گروهی از چوب شورها کنجد هم دارند که می‌توانید روی فسفر آنها حساب کنید.
چربی:چوب شور در گروه تنقلات کم‌چرب قرار می‌گیرد و کلسترول ندارد. چربی‌های کمی که در چوب شور دیده می‌شوند در دسته چربی‌های غیراشباع قرار می‌گیرند. در نتیجه اگر می‌خواهید نسبت به چیپس خوراکی کم‌چرب‌تری را انتخاب کنید، چوب شور گزینه مناسبی است.

فیبر: هر ۱۰۰ گرم چوب شور حدود ۳گرم فیبر دارد و می‌تواند ۸ تا ۱۲ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کند. 

کالری: نسبت به چیپس کالری‌اش کمتر است، اما به هر حال کالری دارد. هر ۱۰۰ گرم چوب شور حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارد اما کالری همین میزان چیپس بیش از ۵۰۰ است.

ویتامینB : ریبوفلاوین، نیاسین و تیامین از خانواده ویتامین‌های گروه B هستند که در چوب شورها پیدا می‌شوند. بعضی چوب شورها هم غنی شده هستند، با آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و درنتیجه سطح بیشتری از این ویتامین را در خودشان جای می‌دهند. فولات هم در این خانواده قرار می‌گیرد و از کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

چرا چوب شور نخوریم؟

چوب شورها از لحاظ تغذیه‌ای ارزش غذایی زیادی ندارند. درست که نسبت به چیپس کم‌چرب و کم‌کالری هستند اما به هر حال میان‌وعده سالمی به حساب نمی‌آیند. بعضی کارخانجات تولیدکننده چوب شور در تهیه محصولات‌شان از آرد کامل گندم استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید خوراکی سالم‌تری بخورید این نکته را درنظر بگیرید. مراقب نمک موجود در چوب شورها هم باشید. در هر ۱۰۰ گرم چوب شور معمولی بیش از هزار میلی‌گرم نمک وجود دارد و این در حالی است که کل نمک روزانه موردنیاز بدن ما ۱۵۰۰ میلی‌گرم است. چوب شورهای کنجدی نمک کمتری دارند و گزینه سالم‌تری به‌شمار می‌روند، بنابراین بهتر است به جای آنها، سراغ آجیل‌ها بروید که ویتامین و مواد معدنی فراوانی دارند.

پفـــک
مانند چیپس از دارودسته تنقلات مضر است. برخلاف رنگ و لعاب و طعم اشتها برانگیزش، خوراکی بسیار ناسالمی است که در جوامع پزشکی و از سوی متخصصان تغذیه، دشمنان زیادی دارد و تقریبا بیشتر مضرات چیپس، درمورد پفک هم صدق می‌کند. پفک هم ماند چیپس نمک زیادی دارد که می‌تواند افزایش فشارخون، مشکلات کلیوی و بیماری‌هایی از این دست را به همراه داشته باشد. روغن‌های چرب و مضر و افزودنی‌های رنگی هم به ناسالم بودن پفک کمک می‌کنند. این را هم بدانید که در مراحل تهیه پفک، پود ذرت در مجاورت حرارت بسیار بالا پرحجم شده، و روغن موجود در آن می‌سوزد و ترکیباتی تولید می‌شود که برای سلامت خطرات زیادی دارد.
تخمه فوتبالی‌ها
پای ثابت تماشای مسابقات فوتبال، تخمه آفتابگردان است که خوشبختانه اگر بیش از حد شور نباشد، یکی از مغذی‌ترین گزینه‌هایی است که برای سلامت مزایای خوبی دارد.

ضد سکته: دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از گروه آنتی‌اکسیدان‌ها است، در نتیجه به حفظ سلامت قلب و رگ‌ها کمک می‌کند و خطر سکته قلبی ناشی از گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

ضد سرطان: تخمه آفتابگردان با داشن مقدار زیادی سلنیوم شما را برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی سال‌های آینده هم سالم نگه می‌دارد و با مصرف این دانه از ابتلا به بعضی سرطان‌های رایج مانند سرطان کولون، خون و پروستات دور می‌مانید.

سرشار از منیزیم: نصف پیمانه تخمه آفتابگردان حدود ۲۵۵ میلی‌گرم منیزیم دارد. این ماده معدنی از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌کند و فشارخون را پایین می‌آورد. منیزیم در کاهش وزن، پیشگیری از سنگ کلیه و مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها هم نقش دارد. 

فوتبـال با تنقلات اضـافه

پاپ کورن
ذرت بو داده یا همان پاپ کورن یکی از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌تواند شما را در تماشای بازی‌های جام‌جهانی حسابی سرگرم کند. پاپ کورن کم‌کالری است و فیبر زیادی را در خودش جای داده است. با وجود اینکه مصرف ذرت بو داده برای سلامت دستگاه گوارش مفید است اما در صورتی‌که به مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال مبتلا هستید در مورد مصرف پاپ کورن با پزشک مشورت کنید.

فیبر فراوان: در افراد سالم مصرف غذاهای فیبردار سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. ۳ پیمانه پاپ کورن حدود ۵/۳ گرم فیبر دارد. میزان فیبر روزانه موردنیاز بدن زنان ۲۱ تا ۲۵ گرم است و در مورد مردان این عدد به ۳۰ تا ۳۸ گرم در روز می‌رسد.

سرشار از هیدرات کربن: پاپ کورن از لحاظ داشتن هیدرات‌های کربن در سطح خوبی قرار دارد. هر پیمانه ذرت حدود ۶ گرم هیدرات کربن دارد که انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های روزانه بدن را تامین می‌کند.

کنترل وزن: ذرت بو داده خوراکی پرحجمی است و به شما کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید، ضمن اینکه کالری کمی هم دارد. بنابراین میان‌وعده راضی‌کننده‌ای است که گرسنگی را فروکش می‌کند. علاوه بر این پاپ کورن شبیه آدامس کمی جویدنی است و به همین دلیل خوردنش تاحدودی طول می‌کشد.

چاشنی‌های ناسالم: پاپ کورن بدون افزودنی‌های رنگارنگ خوردنی سالمی است اما به راحتی می‌تواند در چربی و نمک غوطه‌ور شده و از فهرست میان وعده‌های سالم بیرون فاصله بگیرد. گاهی اوقات روغن‌هایی به پاپ کورن‌ها اضافه می‌شوند که حاوی چربی‌های اشباع شده هستند، بنابراین بهترین راه برای داشتن غذایی کامل و سالم به دور از چربی و نمک اضافی این است که خودتان در خانه آستین‌ها را بالا بزنید و در عرض ۵ دقیقه پاپ کورن داغ و سالمی تهیه کنید.

منبع: برترین‌ها

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false